Att kryssa med barn

Förra året i Februari var vi på kryssning i Karibien och nu håller vi som bäst på att planera vår nästa kryssning. Det jag kom på då var att jag inte varken i fjol eller nu hittar bra inlägg om hur det är att kryssa och vad det kan innebära. De få jag hittade slukade jag. I den här bloggen gjorde jag inlägg från vår resa men nu när jag tittar tillbaka ser jag att det är mycket kortfattat så jag ska försöka mig på ett lite längre inlägg om just kryssningen.

Vi bokade vår kryssning via resebyrån Resia i stan där vi bor. Vi var 6 personer som skulle kombinera Florida med en Karibienkryssning. (Mer om veckan i Florida kanske det blir vid ett annat tillfälle)
Vårt val föll på NCL och deras skepp Getaway och vi seglade från Miami söndagen vecka 8.

Getaway är en helt magnifik båt, man ska komma ihåg att detta var vår första kryssning och att jag därför inte kan jämföra med något annat kryssningsskepp. Getaway är i stoleken ett ralativt stort fartyg 146´ ton tungt och över 300 m långt. Hon tar ca. 4000 passagerare. Men för oss som varit mycket på all inclusive hotell i Grekland var detta helt klart lyxigare.

När man kommer till hamnen tar personal genast hand om bagaget. Vi hade fått rådet att ha ett handbagage med lite saker för det tar ett tag innan bagaget kommer upp i hytten. Incheckningen tar en stund vi var på plats i god tid. Något som förvånade oss lite var att vi hörde flera svenska röster redan där.

Det är spänande att se skeppet i verkligheten och om man vill kan man fördriva tiden med att se på när de lastar.

Hytterna fick vi tillgång till direkt och de var rymliga  och fina. Balkongerna är ganska små men det var skönt att ha. Trevligt att bara ta det lungt och läsa en bok framförallt de dagar vi var till havs.

Så här såg en balkonghytt ut för två personer. Vår var likadan med skillnaden att vi hade en lucka i taket där våningsängen fälldes ned.

På Getaway ingår ett antal olika resturanger bla. en Bufferestaurag som ligger högst upp på samma plan som poolen där åt vi oftast både till frukost och lunch. Vi åt där även en kväll när barnen var trötta. Helt underbar mat oavsett vilket mål man äter. NCL har det som de kallar Freestyle cruising vilket innebär att de inte har någon huvudresturang med sittningar utan man äter när man önskar. Vi hade aldrig problem att hitta bord. Ville man äta vid 19-19.30 tiden kunde det ibland vara en stunds väntan för ett bord.
Det tog ett par dagar innan vi kom på att man kunde beställa trerätters utan att det kostade ett dugg. Det fanns en typisk barnmeny men vår stora kille (då 8 år) valde från vuxen menyn vid flera tillfällen utan problem. Hamburgare, korv, pasta bolognaise och glass fanns överallt. Barnen älskade buffen för där kunde man ta vad man var sugen på. Buffematen var även en höjdare för vuxna. Man kunde välja sallader, asiatiskt, kötträtter osv.

Inte den sundaste frukosten precis men det fanns givetvis den varianten också...

Vi åt och drack gott under hela veckan och hade absolut inget behov av att besöka någon av de resturanger man måste betala extra för. Vi hade dryckespaket (ingick när vi bokade) och då fanns flera goda viner och annan dryck att välja på när man var och åt. I barerna fanns drinkar som ingick bla. en helt underbar frusen Pina Colada.

Vår rutt var i Västra Karibien och vi hade två dagar som vi inte var i hamn alls. En i början och en i slutet av resan. Jag hade en farhåga att det skulle vara svårt att fördriva tiden men tvärtom hade vi gärna haft mer tid ombord!
Pooler, minigolf, höghöjdsklätterbana, butiker och underhållning i toppklass!

När man kommer till en hamn lägger antingen båten till vid piren eller åker man sk Tenderboats. Det är helt klart smidigt med pir för då går man enkelt av och på. När vi skulle till Grand Cayman flöt det jättebra med Tender men när vi skulle till NCLs egen ö i Bahamas blåste det vilket gjorde att det tog LÅNG tid att komma på en båt.
Att åka Tenderboat kan vara ganska häftigt för man får verkligen känsla för hur stort skeppet man reser med är.

Barnen tyckte att det var roligt att vara på båten, att se nya platser och allt var i ett lagom högt tempo.
För den som är lite rastlös är kryssning ett perfekt sätt att resa på. Jag som kan uppskatta lata dagar vid poolen/havet kan njuta när man väljer utflykter av den typen.

Utflykter finns massor att välja på men jo det är dyrt att åka på. Alla utflykter oavsett om det är en tur till en strand eller mer speciella saker som att bada med delfiner kostar lite mer än vad man tycker är prisvärt tycker jag. Vi valde ändå att boka utflykter som rederiet anordnade av den anledningen att man då inte riskerar bli akterseglad.
Jag tror att vi kommer våga lite mer när vi kryssar nästa gång.

Om någon hittat hit får man gärna skriva en kommentar. Vet inte ens om man kan hitta den här bloggen om man söker efter denna typen av inlägg. Om du hittar hit och undrar något, skriv en kommentar!